18 листопада в історії Запоріжжя – про цікаві історичні події, які трапилися у цей день, читайте у традиційному огляді нашого сайту.
1926
Перший вуличний гучномовець
18 листопада 1926 році у Запоріжжі стартує радіофікація. Біля будівлі окружкому (зараз – краєзнавчий музей) встановлюють перший в місті вуличний гучномовець. “Цим зацікавилися всі, щовечора тепер у гучномовця збирається народ. Молодь і люди похилого віку – всі поспішають послухати радіо…”, – писала у 1926 році газета “Червоне Запоріжжя”.
1934
Трамваї на Запоріжжя-Ліве
0 13:00 18 листопада 1934 року стартував перший рейс трамвая до кінцевої зупинки «Ремонтно-механічний завод» (Запоріжжя-Ліве). Пасажири історичного рейсу – найкращі будівельники цієї трамвайної лінії, а також передовики та ударники запорізького трампарку. Причому з цього дня у Запоріжжі почали діяти одразу два оновлених маршрути. Це №2: «Гребля – РМЗ» та №3 «Південний вокзал – РМЗ». На «двійці» 1934 року працюють 5 парних трамваїв, на «трійці» – 7. Ці маршрути існували з 1933 року, але раніше їх кінцевою зупинкою в них була «Запоріжсталь». До речі, усього в 1934 році послугами запорізьких трамваїв скористувалися майже 28 мільйонів пасажирів (загальна сума).
1952
Мостовий перехід
Рівно 70 років тому у Запоріжжі урочисто відкривають один з його майбутніх символів. Біля тоді ще вулиці Стадіонної (зараз – 12 квітня) відкривають «новий шляхопровід з двостороннім трамвайним рухом».
Цей прекрасний 26-метровий міст над залізницею почали будувати у 1950 році. Він нарешті з’єднав дві ділянки центрального проспекту Запоріжжя. До цього потрапити до Шостого селища з території Вознесенівки (чи навпаки) можна було лише по вулиці Раднаркомівській (зараз – Незалежної України).
Зараз цей мостовий перехід є однією з прикрас та візитівок Запоріжжя.
1964
«Дніпровські зорі»
1964 року у тоді ще Ленінському районі міста відкривається новий продовольчий магазин. Він розташовується на першому поверсі теж новенької п’ятиповерхівки за адресою бульвар Вінтера, 18. Магазин багато років буде досить відомим серед запоріжців. А ще у нього є назва — ««Дніпровські зорі». Ще за радянських часів гастроном закриють. У його приміщенні в 1986 році відкриють інший магазин – «Спорттовари». «Символічно, що там, де колись був винно-горілчаний відділ, наразі продають спортивні товари. Це – у дусі сьогоднішніх змін», – не втрачають нагоди підкреслити запорізькі журналісти часів «антиалкогольної кампанії».
1982
2-мільйонний «Запорожець»
18 листопада 1982 року, о 15 годині 40 хвилин, із конвеєра автозаводу «Комунар» сходить ювілейний автомобіль «Запорожець» – вже двомільйонний! Символічно, що у складання ювіляра беруть участь і ті “комунарівці”, які збирали 1960-го перший «ЗАЗик» – Язвовецька, Симонець, Кудінов, Наумецький, Самойленко, Карпов.
Журналісти рапортують: “Для виробництва першого мільйона автомобілів запорізьким автомобілебудівникам знадобилося 15 з половиною років, а для другого – лише трохи більше ніж шість з половиною». Тоді ж прогнозують : «Трьохмільйонного автомобіля чекаємо за шість років». З прогнозом трішечки помилились – наступний «мільйонник» зійде з конвеєра «АвтоЗАЗу» у червні 1989 року.
© Роман Акбаш, akbash.zp.ua, 18 листопада 2022. Текст статті та фотоматеріали до неї поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов’яковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку. Будь-яке використання без вищезазначених умов забороняється. Дякую за розуміння!