photo_2020-02-11_15-18-27

13 та 14 лютого в історії Запоріжжя – про історичні події цього дня читайте в традиційному огляді нашого сайту.


1899

Майбутній майдан Волі

Наприкінці ХІХ століття  майбутній майдан Волі – місце народних гулянь та відпочинку містян. У нього тоді й відповідна назва – Качельна площа. Тут стояли атракціони з гойдалками.

 Але у  лютому 1899 року площу перейменовують.  Міська дума тоді ухвалила, цитую мовою оригіналу : «Качельную площадь переименовать в Пушкинскую, в ознаменование 100-летия со дня рождения великого поэта».

З назвою «Пушкінська» площа проіснує недовго. Спочатку у 1922 році вона отримає назву «Комунарів», а згодом отримає і свою сьогоднішню назву – майдан Волі. До речі, в історії площі було ще одно перейменування –  під час німецької окупації вона називалася на честь Адольфа Гітлера.

Перша міська електростанція біля майдану Волі.

1902

Жуковська та Гоголівська

14 лютого 1902 року згідно з постановою Олександрівської міської думи отримують нові назви одразу дві вулиці міста. Обидві – «в увековечивание памяти писателей».

Так на мапі Олександрівська з’являються вулиці Жуковська та Гоголівська – на честь відповідно Жуковського та Гоголя. Для обох вулиць це вже не перші назви в їх історії. Вулиця Жуковська до 1902 року називалась Ярмарковою. На схід від вулиці в околицях Олександрівська у другій половині ХІХ століття розташовувалася так звана «Ярмаркова площа» – місце проведення ярмарок.

Вулиця Жуковська в Олександрівську. Садиба механіко-технічного училища (майбутня “Машинка”).

Гоголівська вулиця до 1902 року мала назву  «Садова». Вона проходила повз Міський Сад – фактично «центральний парк культури та відпочинку» Олександрівська. «Горсад», як його ще іноді називають старожили, до наших днів дожив як сквер (там де Театр Ляльок).

Міський Сад Олександрівська

Фактично з тими ж іменами – на честь Жуковського та Гоголя – ці вулиці дожили до наших часів.  121 рік без перейменувань – одні з міських рекордсменів.

Вулиця Гоголівська (зараз – Гоголя, на перехресті з Троїцькою)

1921

Міська рада

13 лютого 1921 року  у Народному домі (зараз – Поштова, 71) відбувся перший урочистий пленум новообраної міської ради 1-го скликання.  За офіційними даними губвиконкому, з 75 тисяч жителів Олександрівська участь у виборах першого складу міської ради взяли 18 тисяч осіб. До речі, місцевих депутатів тоді було аж 165! З них: 96- позапартійні, 65 – комуністи, 2 – «есери», по одному – анархіст та «бундівець» (представник єврейської партії).

Народний дім

У керівний орган міськради – до Президії – були обрані: комісар майстерень Катерининської залізниці Василь Сушков,  токар Єрьомін, голова губернського ревтрибуналу  Микола Гоппе, завідувача  одного з підвідділів Олександрівського губревкому Семена Люшкова та  робітника Петра Миколайовича Овчаренка.

Саме члени президії обрали серед себе і голову першої міської ради. Їм став Микола Гоппе – 34 роки, уродженець Ростову,  колишній  матрос, «есер»,  член РКП(Б) з 1919 року. У 1919 році Гоппе був військовим комісаром  міста Олександрівська та Олександрівського повіту,  командиром  1-го Олександрівського радянського полку «з ліквідації залишків білогвардійських та петлюрівських банд»,  начальником  штабу оборони міста від військ Денікіна. З 19 листопада 1920 року — голова Олександрівського губернського революційного трибуналу.  У жовтні 1921 року Гоппе виїхав за межі міста Запоріжжя. Подальша доля невідома.

Стосовно місць, де засідали депутати міськради – дуже швидко вони змінять  Народний дім на будівлю колишньої Земської управи (сучасний краєзнавчий музей). У 1930-ті роки міськрада переїде до Будинку громадських організацій на Шостому селищі. Тут, у будівлі сучасного управління поліції на розі проспекту та Паркового бульвару,  міська рада буде працювати понад 40 років. У будівлю нинішньої мерії  міські депутати перемістяться 1977 року.

Будинок громадських організацій, у 1930-і – 1970-і роки – Запорізька міська рада (зараз – поліція, на розі проспекта та вулиці Парковий бульвар).

1928

Міст через Старий Дніпро

95 років тому, у лютому 1928 року, на Дніпробуді розпочалися підготовчі роботи для будівництва опор мосту через Старий Дніпро – між Хортицею та Правим берегом. Цей процес бюлетень будівництва «Дніпробуд»(№3,1929) описував ось так:

«Берег Старого Дніпра в місці спорудження мосту був голим степом. У першу чергу слід було починати будівництво бараків для робітників, комори, контори, їдальні та інших господарських будівель на обох берегах Старого Дніпра. Бараки будувалися каркасного типу, криті, як і всі інші будівлі, толем, вапновані зсередини вапном на алебастрі, а зовні глиною».

1928 рік. Будмайданчик мосту через Старий Дніпро

Одноарковий сталевий міст Стрілецького відкриють у 1931 році. Він буде знищений під час Другої світової війни. Зараз на його місці – міст Преображенського.

1930 рік

2002

Годинник Закоханих

У січні 2002 року напроти будівлі міськвиконкому починають щось будувати. Міська влада деякий зберігає таємниче мовчання. Трохи згодом запевнює: «Будуються комунікаційні розв’язки». Ще згодом: «Тут будуть малі архітектурні форми».  Було й таке пояснення: «То сюрприз від міського голови».

Все прояснилося 14 лютого – саме  у День Святого Валентина був відкритий Годинник Закоханих на бульварі Шевченка. До речі, музикальним він стане лише наступного року – у січні 2003-го.

Фото Сергія Лаврова.

2004

«Опель Астра»

13 лютого 2004 року  на потужностях Запорізького автомобільного заводу розпочалося серійне виробництво автомобілів Opel Astra. Як повідомляла пресслужба ЗАТ «ЗАЗ», Astra – перший автомобіль західної розробки, який було освоєно в Україні. Проєкт з його повномасштабного виробництва у Запоріжжі обговорювався ще 1998 року, коли на ЗАЗ прийшов інвестор в особі Daewoo Motor. Але реалізація намірів розпочалася лише зараз. У 2004 році Планують, що з конвеєра «ЗАЗ» щорічно будуть сходити до 15 тисяч «Опелів». Вартість базової модифікації – 10 400 євро.

До речі, у 2004 році  справи у Запорізького автозаводу йдуть куди краще, чим сьогодні. Попередній рік  підприємство закінчило  із чистим прибутком  у 224,336 млн гривень. Самих автомобілів було вироблено майже 70 тисяч. Це – «Таврії», «Славути» та «ВАЗи». Наприкінці 2004 року «ЗАЗ» розпочне й виробництво автомобілів Lanos та Opel Astra H.

О припиненні виробництва Opel Astra на Запорізькому автомобільному заводі було повідомлено у вересні 2008 року.

Друзі, зі святом всіх закоханих! Та не забувайте любити Запоріжжя! А я буду продовжувати вам про нього розповідати. У мене та у Запоріжжя ще стільки цікавого – розповідати й розповідати. Тож не зупиняюсь – попри всі негаразди та завдяки вашій підтримці. Щиро дякую всім, хто підтримує!
Карта: 4149 6293 3142 8607 (Приват, Вертепний Р.В.).
PayPal: retrozp@gmail.com.

 © Роман Акбаш, akbash.zp.ua, 13 лютого 2023. Текст статті та фотоматеріали до неї поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов’язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку. Будь-яке використання без вищезазначених умов забороняється. Дякую за розуміння!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *